piątek, 27 października 2017

Zasady programowania i typy danych


KILKA ZASAD PROGRAMOWANIA W DOBRYM STYLU

   Program jest zrozumiały dla komputera, gdy może być przez niego wykonany. Należy więc przestrzegać reguł języka programowania- stosować poprawną składnię instrukcji.
   Dobry styl programowania to taki, w którym potrafimy zapisać algorytm w sposób zrozumiała dla komputera i człowieka.

ZASADA 1:
Należy stosować zrozumiałe nazwy zmiennych, bądź zrozumiałe skróty.

ZASADA 2:

Warto zarezerwować pewne nazwy na zmienne używane wielokrotnie np. sterując pętlami - j,i.

ZASADA 3:
Dobrze jest sporządzić listy używanych zmiennych.

ZASADA 4:

Należy dzielić program na podprogramy realizujące mniejsze fragmenty zdania, zwłaszcza w złożonych problemach.

ZASADA 5:

Trzeba dbać o przejrzystość tekstu i zachowywać czytelność jego struktury. Warto też dodawać
komentarze na początku procedur i funkcji oraz przy niektórych instrukcjach.

ZASADA 6:
Należy pisać programy odporne na błędy użytkowników. Program powinien instruować swojego użytkownika o działaniach jakie musi on podejmować oraz wyświetlać komunikaty dotyczącego oczekiwanego rodzaju danych i nałożonych na nie ograniczeń.


TYPY DANYCH W JĘZYKU C++

[Typy danych w języku C++]

   Definiuje zakres lub zbiór dopuszczalnych wartości dla stałej, zmiennej, wyrażenia, funkcji oraz zbiór dopuszczalnych operacji wykonywanych na tych wartościach. Określa też format zapisu w pamięci.


[Podział typów w C++]

* typy proste
        - typy porządkowe (m.in. całkowity, logiczny, znakowy, wyliczeniowy)
        - typy rzeczywiste

* typy pochodne
        - tablice
        - struktury
        - unie

* typy wskaźnikowe

* typy obiektowe


[Podzbiory typu całkowitego i rzeczywistego w języku C++ i Pascal]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz